راز جاودانگي قرآن

پدیدآورنیکزاد عیسی‌زاده

تاریخ انتشار1388/01/27

منبع مقاله

share 1222 بازدید
راز جاودانگي قرآن

عيسي زاده، نيكزاد
در جست‏وجوي راز جاودانگي قرآن در مسير تاريخ، سخن نهايي همه پويندگان عرصه وحي و مفسّران حقيقي قرآن آن است كه خصوصيات خود اين كتاب آسماني به آن ضمانت بقا بخشيده و در فراز و فرودهاي فرسايشي زمان، آن را از كهنگي نجات داده1؛ گرچه عوامل ديگري مانند اهتمام مسلمانان به حفظ قرآن نيز در اين امر بي‏اثر نبوده است.
نخستين و مهم‏ترين نكته در بيان راز جاودانگي قرآن آن است كه اين متن از خدا است نه ساخته و پرداخته عقل بشر. اين كتاب از سوي كسي است كه به تمام زمان‏ها، مكان‏ها، پرسش‏ها و نيازهاي انسان و مخلوقات احاطه دارد و مي‏تواند تا قيام قيامت پاسخگوي تمام احتياجات و سؤالات بشر باشد. بهترين دليل درستي اين سخن، وجود آيات تحدّي در قرآن و ناتواني بشر در آوردن مثل آن است. در واقع اين اعجاز، از سوي خدا بودن قرآن را اثبات مي‏كند.
در تبيين راز جاودانگي قرآن، خصوصيات و صفات اين كتاب آسماني از دو منظر دروني و بيروني قابل بررسي مي‏نمايد.

صفات دروني قرآن:

از آن‏جا كه استخراج و بررسي تمام صفات دروني قرآن، مقوله‏اي مفصّل است و تحقيقي ويژه مي‏طلبد، به ذكر چند مورد بسنده مي‏شود:

1. اعجاز در بُعد لفظ قرآن

بخشي از جاودانگي قرآن مرهون زيبايي و رسايي وصف‏ناپذير كلماتي است كه ساختمان بديع و بي‏سابقه اين كتاب آسماني را به وجود آورده و تمام اديبان و سخن سرايان زبردست تاريخ را به ستايش و شگفتي واداشته است. در اين گستره مي‏توان به موارد زير اشاره كرد:

الف) ژرفايي و حكمت آموزي واژگان:

گزينش و چينش واژه‏ها در قرآن كريم در پرتو حكمت و دقت صورت پذيرفته است2؛ مانند كلمه‏هاي صراط و سُبُل. قرآن كريم وقتي در مقام بيان تنها راه مستقيم هدايت است، كلمه صراط را به كار مي‏برد و هر جا سخن از راه‏هاي انحرافي است، از كلمه سُبُل استفاده مي‏كند؛ چرا كه راه هدايت يكي است و جمع بسته نمي‏شود؛ در حالي كه راه‏هاي ضلالت و گمراهي متعدد است و به صورت جمع مي‏آيد.

ب) نوگرايي سبك، خوش آوايي تركيب:

سبك قرآن نثر متعارف و نيز نظم و شعر نيست؛ ولي ويژگي‏هاي مثبت هر دو را دارد و هر آيه‏اي از موضوعات مختلف سخن مي‏گويد. اين سبك تازگي و طراوتي ويژه و انحصاري پديد مي‏آورد؛3 همانند «وَ الطُّورِ * وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ * فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ * وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ * وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ * وَ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ».4

ج) لطافت گرايي خردمندانه و اخلاقي در بيان واقعيت‏ها:

اين نص گرانسنگ در شرح و تبيين حقيقت از بالاترين قواعد زيباسازي كلام و مفاهمه بهره مي‏برد. قرآن كريم از زيباترين و گيراترين تشبيهات، كنايات، استعارات و تمثيل‏ها آكنده است؛ اما در عين حال همواره معيارهاي اساسي حقيقت‏گويي، خردمحوري، ارزش‏هاي انساني و اخلاقي را نيز رعايت مي‏كند؛ مانند آيه «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»5 كه در آن هر يك از زوجين به لباس تشبيه شده‏اند. لباس باعث زينب و زيبايي، حيا و عفت، صيانت از تعرّض و دستبرد بيگانگان است.6

د) بيان مطالب و مسائل مختلف در قالب الفاظ كوتاه و موجز:

نظير بيان هدايت تكويني به سوي خوبي‏ها و مسأله حب و بغض در راه خدا كه اساس ايمان است، در كوتاه‏ترين عبارت: «وَ لكِنَّ اللّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ»7

2. اعجاز در بعد محتوايي قرآن

بي شك آنچه در كنار اعجاز لفظي قرآن، در جاودانگي قرآن نقش مهم‏تر دارد، اعجاز در قلمرو محتوا است كه شناخت آن به تفكر و تأمل بيش‏تر نيازمند است. در اين گستره، مي‏توان به موارد مهم زير اشاره كرد.

الف) هماهنگي با فطرت و سرشت مشترك انسان‏ها

برخورداري انسان‏ها از سرشت طبيعي غرايز همگون آنها را در انگيزه حركات و تحركات و نيازمندي‏هاي مختلف رواني و جسماني متحد ساخته است. قرآن كريم در اين باره مي‏فرمايد: «فِطْرَتَ اللّهِ الَّتِي فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها8؛ سرشت خداوندي كه مردم را بر آن سرشت خلق كرد»، و «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ9؛ خداوند شما را از نفس واحد آفريد».
از ويژگي‏هاي اساسي قرآن كه آن را از تمام نوشته‏هاي ديگر ممتاز ساخته، هماهنگي آن با سرشت الاهي انسان و پاسخگويي به احتياجات و سؤالات او در تمام اعصار و مكان‏ها است.

ب) واقع‏گرايي و اعتدال

هنر قرآن در اين است كه با نگرش واقع بينانه به حقيقت وجود انسان و سرنوشت وي، اهداف زندگي او را در يك طبقه‏بندي منظّم مقدماتي، متوسط، عالي و نهايي سامان و انتظام مي‏بخشد تا تمام استعدادهاي ذاتي‏اش پرورش يابد و خاستگاه‏هاي وجودي‏اش به شيوه‏اي معتدل و هماهنگ ارضا گردد.10

ج) پيراستگي از اختلاف و تناقض

از ضرورت‏هاي عالم ماده و طبيعت، تحول و تكامل است. همه موجودات اين عالم وجود تدريجي دارند و در ذات خويش همواره از ضعف به قوت و از نقص به كمال مي‏گرايند. انسان نيز در افكار و آثار خويش پيوسته در حال تحوّل و تكامل است. كتاب آسماني قرآن با آن‏كه در طول 23 سال، در احوالات و شرايط مختلف (سفر و حضر، مكه و مدينه، جنگ و صلح و سختي و آساني) براي بيان معارف الاهي و تعليم اخلاق پسنديده و بيان قوانين ديني نازل شده، در اجزا و آيات آن كم‏ترين اختلاف و تناقضي مشاهده نمي‏شود.11 و اين ويژگي منحصر به فرد، به قرآن جاودانگي بخشيده و در بقاي ابدي آن نقشي مهم ايفا مي‏كند.

د) بيان مستحكم‏ترين راه هدايت

إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ؛12 به درستي كه اين قرآن به محكم‏ترين و صحيح‏ترين راه هدايت مي‏كند.»
قرآن و دين اسلام انسان را به راه خير و سعادت دنيا و آخرتش را تأمين كند؛ فرا مي‏خواند.13 ارائه مستحكم‏ترين و صحيح‏ترين راه هدايت و سعادت موجب جاودانگي قرآن گشته است.

ه••) معيار تشخيص حق و باطل بودن

«تَبارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلي عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمِينَ نَذِيراً؛14 پر بركت است خداونديكه فرقان [جدا سازنده حق از باطل [را بر بنده خود نازل كرد تا بيم دهنده‏اي براي جهانيان باشد».
«مبين و فرقان» دو وصفي است كه اوج عظمت قرآن را تا ابد براي عالميان بيان مي‏كند و به عنوان بارقه‏اي از رحمت و بركت الاهي در قرآن عظيم تجلي كرده است. و از فيض وجود اين كتاب حقيقت و واقعيت چهره دروغين و حق نماي باطل در هر زماني، به ويژه دوران پيچيده معاصر، آشكار مي‏گردد.15

صفات بيروني قرآن

آنچه در كشف راز جاودانگي قرآن قابل تأمل است وجود صفات و ويژگي‏هايي است كه با مطالعه و نگاهي از بيرون به قرآن آشكار مي‏گردد. در ميان اين صفات دو وصف، قابل عنايت است.

1. معجزه فكري

بر خلاف ساير معجزات انبيا كه از سنخ معجزات محسوس و ملموس بوده، در روزگار حضور خود آن پيامبران رخ داده و اينك اثري از آن‏ها باقي نمانده است، قرآن (معجزه اصلي پيامبر) معجزه‏اي عقلي ـ فرهنگي است كه بر حضور پيامبر مشروط نيست و در هميشه تاريخ جاودان و معرّف خويش است.16 چون قرآن معجزه‏اي انديشه‏اي و عقلاني است، براي ابد ـ تا زماني‏كه فكر باقي است ـ جاودانه مي‏ماند.

2. خاتميّت قرآن

«ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ17؛ حضرت محمد(ص) پدر هيچ يك از شما نيست و لكن رسول خداوند و خاتم پيغمبران است».
پيامبر اكرم(ص) واپسين پيامبر و رسول الاهي در زمين است و شريعت وي كامل‏ترين دين آسماني شمرده مي‏شود. از اين رو، بايد معجزه‏اي ارائه دهد كه تا ابد حقّانيت رسالت و كمال دينش را اثبات كند و با بيان قوانين و احكام جاودانه، انسان‏ها را به سعادت فردي و اجتماعي رهنمون گردد. امام صادق(ع)، در پاسخ كسي كه از سبب تازگي قرآن در هر تلاوت پرسيده بود، فرمود: «لانّ اللّه تبارك و تعالي لم يجعله لزمان دون زمان و لا لناس دون ناس فهو في كل زمان جديد و عند كل قوم غضّ الي يوم القيامة18؛ زيرا خداوند تبارك و تعالي قرآن را براي زمان خاص و مردم خاصي قرار نداده است. از اين رو، در هر زماني جديد و براي هر قومي تازه و دلپذير است تا روز قيامت.»

پاورقيها:

1. التفسير والمفسرون في ثوبه القشيب، محمد هادي معرفت، ج 2، ص 101.
2 و 3. علوم قرآن، محمد باقر سعيدي روشن، ص 105 و 106.
4. طور(52): 106.
5. بقره(2): 187.
6. علوم قرآن، سعيدي روشن، ص 107، 109.
7. التفسير و المفسرون....، محمد هادي معرفت.
8. روم(30): 30.
9. نساء (4): 1.
10. علوم قرآن، سعيدي روشن، ص 122.
11. الميزان، ج 1، ص 66.
12. اسراء(17): 9.
13. الميزان، ج 13، ص 47 .
14. فرقان(25): 1.
15. الميزان، ج 15، ص 174.
16. علوم قرآن، سعيدي روشن، ص 78 و 79.
17. احزاب(33): 40.
18. ميزان الحكمه، ري شهري، ج 8، ص 70.

مقالات مشابه

دلایل جاودانگی قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی

نام نشریهقرآن در آینه پژوهش

نام نویسندهسیدضیاءالدین علیا نسب, لیلا امیری

بازخوانی نسبت بين جهاني و جاودانه بودن قرآن با جامعيت آن از منظر علامه طباطبايي

نام نشریهاندیشه نوین دینی

نام نویسندهعلی نصیری, رحمت‌الله عبدالله‌زاده آرانی, سیدمصطفی مناقب

علوم قرآن در روايات رضوي

نام نشریهبینات

نام نویسندهسهیلا پیروزفر

جري و تطبيق در احاديث امام رضا (ع)

نام نشریهبینات

نام نویسندهزهرا قاسم‌نژاد, صغری لک‌زایی

قرآن و فرضیه مشابهت با کلام های بشری

نام نشریهسفینه

نام نویسندهاحمدرضا غائی

نداهاي جاوداني در خطابات قرآني

نام نشریهمشکوة

نام نویسندهمحمد بهداری

قرآن، گستره معانی و رابطه آن با جاودانگی

نام نشریهمطالعات قرآنی

نام نویسندهسیدمهدی احمدی نیک

جامعیت قرآن

نام نشریهدرس‌هایی از مکتب اسلام

نام نویسندهیعقوب جعفری

روايات اسباب نزول و مسأله جاودانگي قرآن

نام نشریهمطالعات اسلامی

نام نویسندهسهیلا پیروزفر, محمدعلی مهدوی‎راد

رموز بنیادین جاودانگی قرآن در بستر زمان

نام نشریهمشکوة

نام نویسندهابراهیم کلانتری